Przejdź do głównej zawartości

Międzynarodowy Dzień Liczby Pi

„Podziwu godna liczba Pi / trzy koma jeden cztery jeden. / Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe, / pięć dziewięć dwa ponieważ nigdy się nie kończy. / Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem / osiem dziewięć obliczeniem / siedem dziewięć wyobraźnią, / a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem / cztery sześć do czegokolwiek / dwa sześć cztery trzy na świecie […]”.
                                                                                Wisława Szymborska Liczba Pi (fragment)

Wyjątkowość liczby Pi jest tak ogromna, że stała się nawet tematem wierszy. Stąd moja myśl, że może warto zapoznać z tym tematem również moją klasę. 
  Pi jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata, choć nieznaną ośmiolatkom. Dziś jednak  wszystko się  zmieniło  i  obecnie Drugoklasiści Szkoły Podstawowej Mikron rozumieją już wyjątkowość liczby Pi. 
Na początku zajęć wyjaśniliśmy dlaczego to właśnie dziś obchodzony jest Dzień  Liczby Pi. Następnie drugoklasiści dowiedzieli się, poprzez mierzenie różnych okrągłych przedmiotów,  że bez względu na ich wielkość, stosunek obwodu, a dla drugiej klasy długości koła, do jego średnicy jest stały czyli zawsze równy tyle samo i wynosi w przybliżeniu 3,14 . Ta informacja wywołała w uczniach wielkie WOW :D 
Po wysiłku przyszedł czas na zabawę i tak na początek uczniowie szukali litery Pi w greckim alfabecie, następnie ich zadaniem było zapisanie jak największej ilości wyrazów z sylabą Pi. Całość zajęć zwieńczył konkurs. Zadaniem uczniów było w czasie 5 min zapamiętać jak najwięcej miejsc  po przecinku liczby Pi!!!!
Najlepszy wynik to 14 miejsc po przecinku 3,14159265358979..... a Wy ile jesteście w stanie zapamiętać w ciągu 5 min:)?!?!?





                                                       Agata Køys :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Karolciowy LAPBOOK

W końcu doczekaliśmy się własnych Lapbooków. Ich przygotowanie zajęło nam trochę czasu. Włożyliśmy w nie dużo pracy, ale było warto. W wolnym tłumaczeniu "Lapbook" to "książka na kolanach", ale w tłumaczeniu klasy drugiej to książka z najważniejszymi informacjami. W naszym przypadku  z  informacjami z lektury pt. " Karolcia". Dla ciekawskich, pokrótce, napiszę co się w naszych Lapbookach znajduje. Zatem jest tam krótka notatka o autorce książki, plan wydarzeń, opis bohaterów, problematyka utworu oraz quiz związany z treścią lektury. Dodatkowo możemy przeczytać co Twórca Lapbooka zrobiłby gdyby sam został szczęśliwym posiadaczem błękitnego koralika. Jak napisałam powyżej, wykonanie Lapbooka wymagało ogromu pracy, ale gdy zapytałam moje dzieci czy chcą pracować częściej w ten sposób wszyscy jednogłośnie odpowiedzieli, że TAK, bo była to świetna zabawa... A ja dodam po cichutku -świetna zabawa połączona z nauką!!! \ ...

DYKTANDO NIE MUSI BYĆ NUDNE!!!

Ortografia nie musi być nudna i to już wiemy.  Może kojarzyć się z dobrą zabawą i zdrową rywalizacją. W minionym tygodniu pierwszy  raz wprowadziłam "Dyktando Biegane". Na czym polega?? Na kartkach przygotowałam tekst dyktanda. Dzieci zostały podzielone na grupy.    W każdej grupie wybieramy tzw. biegaczy, którzy mają za zadanie podbiec do kartki z dyktandem, przeczytać zdanie, następnie podbiec do kolegi, koleżanki "pisarza" i podyktować zapamiętany fragment tekstu. Dzieci w trakcie zamieniały się rolami. Podczas zabawy obowiązuje cisza, a dyktowany tekst przekazujemy szeptem. "Biegane dyktando" wywołało wiele emocji i radości. Na samym końcu zabawy zadałam pytania: Jaki był cel tego co robiliście i co podobało się Wam najbardziej podczas dyktanda?Dzieci jednogłośnie odpowiedziały:" Współpraca i to, że mogliśmy być razem". Co było najtrudniejsze? Dzieci odpowiedziały: " zapamiętywanie". Czy chcecie więcej takich dyktand?: TAAAAK!!!...

Maaagiczna mikstura...

Na dzisiejszych zajęciach labolatoryjnych klasa III stworzyła... magiczną miksturę. Do naszego doświadczenia potrzebowaliśmy: szklanki, tabletkę witaminy C, małą buteleczkę jodyny,  mąkę ziemniaczaną, zimną i gorącą wodę, wodę utlenioną oraz łyżeczkę. Doświadczenie, które zostało wykonane przez uczniów klasy III często nosi nazwę "zegara jodowego".  Słowo zegar oznacza, że musieliśmy odczekać chwilę, aby zobaczyć ciemnogranatową barwę.  Drugi fragment nazwy jest powiązany  z jodyną, która zawiera w sobie jod. Jodyny zwykle używa się do dezynfekcji, obtarć lub niewielkich zranień. My natomiast wykorzystaliśmy jodynę do wykrywania skrobi. Skrobia jest  bardzo ważnym składnikiem naszego pokarmu, ponieważ dostarcza nam bardzo dużo energii. Po połączeniu jodyny ze skrobią, jodyna staje się granatowa. Mąka ziemniaczana zawiera skrobię, dlatego na końcu naszego doświadczenia substancja staje się granatowa. W doświadczeniu użyliśmy witaminy ...